KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK METRODOM OKOSOTTHON TULAJDONOSOKNAK

Ki az a SmartBuild Kft, és mit csinálnak?
Mi a Metrodom lakások “okosítását” végezzük el a Metrodom által biztosított eszközökkel. Ez azt jelenti, hogy a SmartBuild Kft. nem beszállítója, forgalmazója egyik okosotthon eszköznek sem. Cégünk az eszközök telepítését, integrálását, programozását, valamint az okosotthon rendszerhez kapcsolódó garanciális és support szolgáltatást végzi.
Mit tartalmaz az okosotthonom?
Egy érintőképernyős központi vezérlőt, melyet a kollégáink fognak Neked élesíteni. A rendszer részét képezi továbbá az összes világítási kör, a radiátorok szabályzására szolgáló termofejek, nyitásérzékelők a nyílászárókon, egy darab előszobai mozgásérzékelő üzemmód váltásokhoz.
Egyes projektek ettől némileg eltérő műszaki tartalommal kerültek megvalósításra (pl. a teraszvilágítást nem tartalmazza a rendszer, mozgásérzékelő helyett nyitásérzékelő a bejárati ajtón, redőnyvezérlés)
Mit kell tennem, hogy használni tudjam?
Először internetre lesz szükség. Amikor ez már biztosított, látogass el a http://smartbuild.hu/metrodom/ oldalunkra, melynek az alján található űrlap segítségével tudod jelezni nekünk az aktiválási igényedet. Itt jelezheted a számodra kedvező napokat, napszakokat. Ezután kollégánk fel fog hívni telefonon, és időpont egyeztetés után aktiváljuk az okosotthon rendszeredet. Ehhez nem szükséges személyesen kimennünk az otthonodba.
Kell-e regisztrálnom előre?
Nem, sőt! Semmit nem kell tenni önszorgalomból, mert a tapasztalat az, hogy ez inkább nehézségeket okoz a későbbi rendszer aktiválás során. Egyeztess velünk időpontot, ha már van internet a lakásban, és minden teendőről tájékoztatunk.
Mit jelent az aktiválás?
Ekkor történik a felhasználói fiók létrehozása, az elemmel működő rendszerkomponensek életre keltése, valamint az egész okosotthon finomhangolása, illetve a rendszer használatát megkönnyítő oktatás is.
Mennyibe kerül az aktiválás?
Az aktiválás díjtalan. Csupán időt kell rá fordítani, ami lakásmérettől, körülményektől függően 30 – 70 perc is lehet.
Van havidíj, vagy bármilyen költség az okosotthonnal kapcsolatban?
Nincs. Sem az aktiválásnak, sem a garanciális javításnak nincs költsége.
Kell vezetékes internet – egyáltalán internet – az okosotthon használatához?
Állandó, folyamatos internetkapcsolat nélkül nem lehetséges az okosotthon rendszer távoli elérése, azaz mobiltelefonról nem fogod tudni ellenőrizni, irányítani az egyes eszközöket. A fentiek miatt állandó internetkapcsolat nélkül nem javasoljuk a rendszer aktiválását, beüzemelését, az erősen korlátozott funkcionalitás miatt. A Zipatile1 és Zipabox központtal szerelt lakások esetében a megosztott 4G internet mellett nem lehetséges a rendszer telepítése. Ha semmiképp nem szeretnél vezetékes internetet, nem tudunk garanciát vállalni a rendszer beüzemelésének sikerére, valamint az okosotthon teljes körű működésére.
Mit tegyek, ha kiadom bérlőnek a lakásom? Kinek a nevén fusson a regisztráció?
Az a bevett módszer, hogy a lakástulajdonos írásos engedélyével létrehozunk egy fiókot (account) a bérlőnek, átadjuk neki a rendszer használatához szükséges információkat és aktiváljuk az okosotthont. Amikor megszűnik a bérlői jogviszony, a tulajdonos kérésére töröljük a fiókot.
Tudom-e használni a fűtést okosotthon nélkül?
A koncepció az volt a Metrodom okoslakások tervezésénél, hogy manuális módon is lehessen használni a fűtést. Ha úgy érzed, hogy nálad ez nem így történt, kérjük jelezd nekünk!
Mennyire biztonságos ez a rendszer?
Röviden: nagyon. Hosszabban: a Zipatile operációs rendszerének nincs nyitott portja az internet felé, valamint véletlenszerűen generált SSL token biztosítja a hozzáférést a tárolt adatokhoz, amit senki nem tud. Mi sem. Tűzfallal rendelkező, konfigurálható routerrel, valamint VPN hozzáféréssel minimalizálható a kockázat. Természetesen nincs feltörhetetlen rendszer, így ez sem az. Aki mást mond, hazudik. A felhasználói fiók birtokában, illetve a lakáson belülről lehet kárt okozni a rendszerben. Legyél óvatos, hogy kinek adod ki a felhasználói fiókod!
Ki fér hozzá a rendszerhez?
A mindenkori felhasználók és a Master fiók tulajdonosa.
Megfigyelhetnek a központi vezérlő kameráján keresztül? Egyáltalán mire való ez?
A központi vezérlőbe épített kamera alapvetően azért van benne, mert bizonyos körülmények között (ahol ez kiépítésre került) intercomként, video kaputelefonként is használható. Elejét véve a kellemetlen gyanúsítgatásnak, szorgalmaztuk, hogy szoftveresen eltávolítható legyen a kamera app a készülékről, de sajnos ez nem kivitelezhető gyártói oldalról. Ennek okán szoktuk elmondani minden aktiváláskor, hogy nyugodtan letakarható a készülék kamerája.
Maga a készülék semmivel sem jelent nagyobb kockázatot, mint egy telefon, tablet vagy akár egy laptop, SŐT! Gondold végig, hogy hány olyan alkalmazás fut a mobil eszközeiden, ami hozzáfér (engedéllyel vagy anélkül) a készülék kamerájához, mikrofonjához, és akkor még nem is beszéltünk a személyes adatokról, kontakt listáról, fényképekről stb. Mennyivel több, értékesebb adatot tárolsz a laptopodon, telefonodon?
Milyen jogosultsági szintek érhetők el?
A Metrodom lakásokban alapértelmezésben ún. “Tenant” (érthető fordításban: egyszerű felhasználó) fiókot kap a lakó, illetve a rendszer használója. Ezzel gyakorlatilag nem tudsz elállítani/elrontani semmit, ami a rendszert a működésében korlátozná, használhatatlanná tenné.
A Master fiókból egy darab lehet az adott Zipatile-on. Praktikusan ez a SmartBuild Kft. fiókja, hiszen így tudjuk biztosítani, hogy bejelentés esetén távolról “rá tudjunk nézni” a rendszer programozói, telepítői oldalára, ahol ki tudjuk szűrni a hibát, és javítani is tudjuk anélkül, hogy be kelljen mennünk a lakásba. Kérésedre átadjuk részedre a Master fiókot, ám a szoftveres garanciánk, supportunk és minden elérésünk megszűnik ezáltal.
Mire jó a MASTER ACCOUNT?
Gyakorlatilag minden módosítást ennek birtokában lehet végrehajtani. Eszközök hozzáadása, törlése, átnevezése, szabályok létrehozása, módosítása, programozás, felhasználók kezelése stb.
Tudok-e hozzáadni eszközöket a rendszerhez?
Sajnos nem. Egyedül Master jogosultsággal lehet ilyen szintű beavatkozást végezni a rendszerben.
Hangvezérelni lehet a rendszert (pl. Amazon ECHO)?
IGEN! Külön jó hír, hogy nem kell hozzá Master jogosultság, mert az “Alexa”-hoz “Skill”-ként kell felvenni a Zipatile-t. Annyi szépséghibája van ennek, hogy Alexa nem tud magyarul, így a magyar elnevezéseket sem ismeri (pl.: Fürdőszoba, Konyha, Lámpa stb.). A support idő alatt az egyszeri átnevezés díjtalan. A fejlesztésnek köszönhetően, ma már a Google Home-on keresztül is lehetséges a lakásod hangvezérlése, de sajnos a beüzemelés csak Master fiókkal lehetséges.
Mit tartalmaz a support szolgáltatás, mennyi idő a garancia a rendszerre?
Az okosotthon rendszerre a birtokbaadást követő 12 hónapban teljes körű garanciát vállalunk. Ez tartalmazza a telefonos rendelkezésre állást, táveléréssel történő, valamint a helyszíni (garanciális!!!) hibajavítást. Lehetőséget biztosítunk a support szolgáltatás meghosszabbítására, melynek éves díja a választott csomag függvényében változhat. A support szolgáltatás megrendelése nélkül a technikusaink 10.000.- Ft-os standard kiszállási díjjal, illetve 15.000.- Ft-os sürgős (2 munkanapon belüli) kiszállási díjjal vonulnak ki. Az elérhető díjcsomagokról tájékozódj weboldolunkon, telefonon vagy emailben.
FONTOS TUDNI, hogy a telepített, fix bekötésű elektromos okoseszközök nem tolerálják a zárlatot, ezért kérjük jelezd a villanyszerelő szakembernek is, hogy CSAK ÁRAMTALANÍTÁS UTÁN dolgozzon az érintett áramkörrel! Amennyiben házi villanyszerelés közben (pl. rövidzár okán) megy tönkre egy erősáramú eszköz (lámpamodul, redőnymodul, okoskapcsoló), azt nem tudjuk garanciálisan cserélni!
Mi történik, ha nem szeretném használni a rendszert?
Lényegében semmi. A koncepció az volt a Metrodomos okoslakások tervezésénél, hogy manuális módon, tehát hagyományos lakásként is lehessen használni a világításokat és a fűtést. Ha úgy érzed, hogy nem működik megfelelően a rendszer, kérjük jelezd nekünk!
Nem tudom vezérelni (Zipatileról, mobilos applikációból) az okosotthont, mit tegyek?
Lehetséges megoldások:
  • Internet ellenőrzése
  • Zipatile újraindítása
  • Mobil app törlése, újratelepítése
Amennyiben a fentiek közül egyik sem orvosolta a hibát, lépj kapcsolatba velünk a lenti elérhetőségek egyikén!
Nem működnek megfelelően az okoskapcsolóim. Mi okozza, hogyan orvosolható?
Az alapvető különbség a hagyományos villanykapcsolók és az okoskapcsolók között, hogy az utóbbi esetben nincs fizikai kapcsolat a két (vagy több) villanykapcsoló között, amik ugyanazt a világítási kört kapcsolják (pl. alternatív kapcsolás).
A kapcsolat pusztán logikai (virtuális), ami szokatlan jelenségeket tud okozni:
  • Lassan reagál a kapcsoló: amennyiben 1 mp körüli a késleltetés, akkor ez normális jelenség.
  • Nem aktivált, offline rendszer esetén az okoskapcsolók “keresik” a központi vezérlőt, ami a logikai összefüggéseket tárolja, ezért gyakran előforduló hiba, hogy nagy késéssel (akár 10-15 mp), vagy egyáltalán nem működik az alternatív kapcsolás. Aktiválás után minden logikai összefüggés helyreáll.
  • Stroboszkóp jellegű lámpakapcsolás: a kapcsolók z-wave kapcsolaton keresztül kommunikálnak a központtal, ami változó sebességű lehet. Ritkán, de sajnos előfordulhat, hogy két egymást követő kapcsolási kísérlet egyidejűleg fut be a központba, és ez – a logikai összefüggés miatt – végtelen ki-bekapcsolást hoz létre. Ez – bár zavaró, de – nem hardveres hiba. A villogás megszüntetése a központ újraindításával, vagy az adott világítási áramkör biztosítékának le- és felkapcsolásával megszüntethető.
NEM MŰKÖDIK A FŰTÉSEM, MI OKOZHATJA?
Több oka lehet, ha azt tapasztalod, hogy az eddig jó működő radiátorod egyszer csak „kezelhetetlenné vált”, kérlek olvasd el a FŰTÉS – HIBAELHÁRÍTÁS nevű dokumentumot a Metrodom ügyfeleknek aloldalunkon.
A meghibásodott Zipatile (központi vezérlő) javítása miért tart hetekig?
A leggyakrabban előforduló hibajelenség a Zipatile akkumulátorának lemerülése. Amennyiben a helyszínen, vagy az irodánkban nem tudjuk “feléleszteni” egy speciális töltő segítségével, vagy az akkumulátor cseréjével, akkor el kell juttatni a gyártóhoz bevizsgálásra, javításra. Sajnos a technológia (z-wave) nem teszi lehetővé, hogy cserekészüléket biztosítsunk a javítás idejére. Terheltségtől, hibajelenségtől függően ez sajnos több hetet is igénybe vehet.
A Zipatile PIN-t kér. Miért, és mit tegyek?
Az alapértelmezett PIN: 0000. Ezt leginkább internet- illetve áramkimaradáskor kéri a rendszer biztonsági okokból. Ha rendszeresen előfordul ez a jelenség, akkor az Eszközök – Alarm (sziréna ikon) menüben deaktiválni kell az összes módozatot. Ha ezután sincs javulás, keress minket a lenti elérhetőségek egyikén!
KAPUTELEFON
Bizonyos épületekben az okosotthon vezérlő már a kaputelefon rendszer lakáskészülékeként is funkcionál. Amennyiben azt tapasztalod, hogy hibásan, vagy egyáltalán nem működik ez a funkció, kérünk, hogy vedd fel a kapcsolatot a közös képviselettel. Ők kivizsgálják, és javítják a hibát.
Kihez forduljak, ha elromlik valamelyik rendszer-komponens?
A http://smartbuild.hu/metrodom/ oldal alján található űrlap segítségével tudsz (többek között) hibát bejelenteni.
Telefonos megkeresés esetén előfordulhat, hogy épp a beérkezett hibabejelentéseket dolgozzuk fel, vagy hosszabban volnalban vagyunk egy másik tulajdonossal, így a telefont nem tudjuk felvenni.
Ha esetleg nem tudsz elérni minket telefonon, akkor írj emailt, amire a lehető leghamarabb válaszolunk.
Telefonos ügyfélszolgálatunk munkanapokon 8.30 és 17 óra között fogadja a hívásokat. Ezen időszakon kívül kérünk, hogy írj emailt, vagy sürgős esetben írj sms-t, melynek szövege legyen SOS és a probléma minél precízebb leírása. Segíteni fogunk amint tudunk!